-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7632 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

استخاره چيست؟ مي شود آن را باور كرد؟

استخاره به معني خير خواستن از خداوند است خداوندي كه جهان آفرينش در قبضه قدرت او است، آفريدگاري كه سرنوشت تمام موجودات جهان از او سرچشمه مي گيرد و مي تواند بنده خود را به نيكيها راهنمايي كند.

استخاره از خدا، خواستن اين است كه از بين دو يا چند كار، بهترين را براي او انتخاب نمايد.

در كارهاي مهم، انسان وقتي عقل و فكرش به جايي نرسيد و مشورت هم حلاّل مشكل نشد، به وسيله استخاره از خدا مي خواهد وي را به هر چه صلاح او استك راهنمايي كند. انسان پس از استخاره از حالت شك و ترديد و انجام بدهم يا انجام ندهم كه حالت روحي رنج آوري است نجات و آرامش پيدا مي كند. آدم متحير در انجام يا عدم انجام يك عمل بالاخره بايد يكي را انتخاب كند: يا انجام بدهد و يا ترك كند، چون مسلّماً نمي شود كاري را در آن واحد هم انجام داد و هم ترك كرد. پس چه بهتر كه در انتخاب يكي از دو طرف از خدا كمك بخواهد تا دلش آرام گيرد. امام صادق(ع) فرمود: هيچ بنده مؤمني از خداي خود گزينش بهترين را در خواست ننمود جز اين كه خداوند آن چه بهتر بود برايش انتخاب نمود هر چند آن را كه برايش گزيده مورد پسند بنده نباشد.(1)

پس استخاره طلب خير از خداوند به هنگام ترديد در انتخاب و شك در خير و صلاح خود است و اين از نظر روحي و رواني خوب است، چون به انسان آرامش بخشيده و از حالت دو دلي رهايش مي كند. اما شكل استخاره به صورت قرآن و تسبيح گرچه روايتهاي اندكي رسيده است، ليكن قابل اعتماد نمي باشد تنها روايت هايي كه داريم در مورد نماز استخاره است كه پس از دو ركعت نماز استخاره، سر به سجده گذاشته و صد و يك مرتبه مي گوييم: استخير اللَّه برحمته خيرة في عافيه؛ از خداوند خير مي خواهم در سلامت و عافيت.

پي نوشتها:

1. مصطفي حسيني دشتي، معارف و معاريف، ماده استخاره، جعفر سبحاني، پرسشها و پاسخها، ص 138.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.